Poređenje proizvoda ( od 3 )

Uporedni test: Canon EF 50/1.4 USM vs. Canon EF 50/1.8 II


Specifikacije:

Canon EF 50/1.4 USM

  • konsktrukcija: 7 elemenata, 6 grupa
  • vidni ugao: 46 stepeni po dijagonali
  • broj listića blende: 8
  • maksimalna blenda: F/1.4
  • minimalna udaljenost fokusiranja: 45 cm
  • prečnik filtra: 58mm
  • dimenzije: 73,8 x 50,5 mm
  • težina: 290g

Canon EF 50/1.8 II

  • konsktrukcija: 6 elemenata, 5 grupa
  • vidni ugao: 46 stepeni po dijagonali
  • broj listića blende: 5
  • maksimalna blenda: F/1.8
  • minimalna udaljenost fokusiranja:45 cm
  • prečnik filtra: 52mm
  • dimenzije: 68,2 x 41 mm
  • težina: 130g

Pred nama su na testu dva Canon objektiva koji spadaju među najpopularnije. Jeftiniji Canon 50/1.8 II nosi među korisnicima naziv "plastik fantastik" što dovoljno govori o njegovim karakteristikama: odlična optika po niskoj ceni. Skuplji i profesionalniji model EF 50/1.4 USM je svetliji, mnogo kvalitetnije izrade, sa USM motorom, ali po pitanju optičkih kvaliteta ne ostavlja iza sebe jeftiniju pedeseticu. Glavna odlika jeftinog modela je upravo odličan optički kvalitet koji nudi po veoma pristupačnoj ceni - oštrina je na nivou profesionalnih i skupih stakala. Sve ostalo je na nivou entry level objektiva - jeftina plastika, plastični bajonet, bučan AF motor, međutim to sve mu omogućava da se nabavi po izuzetno pristupačnoj ceni.

U testu ćemu se osvrnuti na najbitnije odlike fiksnog objektiva - centralnu i perifernu oštrinu, hromatske aberacije, bokeh.

Test je rađen uz pomoć fotoaparata Canon EOS 600D.

Što se tiče same konsktrukcije tiče razlika je primetna na prvi pogled. Skuplji model je prilično kvalitetniji - bajonet je metalni, materijal je kvalitetan polikarbonat, fokus prsten je mekši i precizniji sa skalom udaljenosti. USM motor je tih, mada ne previše brz. Mogućnost full-time ručnog fokusiranje je naravno prisutna i omogućava nam da i nakom što fotoaparat zaključa fokus i dalje možemo ručno prefokusirati uz pomoć prstena za fokusiranje.


Prečnik navoja za filtere f/1.4 modela je 58mm dok f/1.8 pedesesetica koristi filtere prečnika 52mm:


Oba objektiva na sebi imaju AF/MF prekidač:


Što se tiče optičkih karakteristika za početak ćemo prikazati poređenje centralne oštrine na udaljenom objektu pri fokusu od približno beskonačno:

RAW fajlovi, Canon DPP, default podešavanja, bez uklanjanja hromatskih aberacija, oštrina 4:

kadar:


Kao što vidimo iz primera jeftiniji objektiv EF 50/1.8 je čak i oštriji od skupljeg. Takođe primećujemo da pri istim ekspozicijama dobijamo za nijansu tamnije fotografije, što ukazuje na to da kod jeftinije pedesetice blenda f/1.8 nije bas f/1.8 već više f/2.0.

Na sledećem primeru ćemo uporediti centralnu i perifernu oštrinu na paralelnom objektu udaljenom oko 1m od fotoaparata. Pre toga isti objekat će nam pomoći da uočimo pravilnost geomtrije oba objektiva:

Canon EF 50/1.8 II


Canon EF 50/1.4 USM


Poređenje oštrine u sredini kadra pri fokusu "na blizu":

RAW fajlovi, Canon DPP, default podešavanja, bez uklanjanja hromatskih aberacija, oštrina 4:


Poređenje oštrine u uglu kadra pri fokusu "na blizu".

Napominjemo da s obzirom da je test rađen sa telom Canon 600D koji ima senzor 1.5 puta manji od FF senzora. Zbog toga za projekciju slike se ne koristi "kompletno staklo",tj. ne koriste se periferni delovi objektiva i u skladu sa time rezultati pri ivicama kadra nisu isti na FF (recimo Canon 5D) i krop telu sa kojim smo radili test.

RAW fajlovi, Canon DPP, default podešavanja, bez uklanjanja hromatskih aberacija, oštrina 4:


Kao što možemo videti jednako kao i kod primera gde je fokus "na beskonačno" 1.8 verzija je neznatno oštrija u centru kadra, dok je situacija u uglovima u korist 1.4 verzije nebitno da li koristimo FF ili krop telo.

Sledeća karakteristika koja je značajna kod fiksnih objektiva je prisutnost hromatskih aberacija. Generalno svi objektivi sa velikim maksimalnim otvorom blende boluju od pojave aberacija. Jednak je slučaj i kod ova dva objektiva. Srećom aberacije se danas mogu lako ukloniti u progamima za razviajanje RAW fajlova kao što je recimo Canon DPP. Na sledećem poređenju je ova opcija isključena da bismo videli tačno koliko aberacija imaju oba objektiva. Hromatske abercije se najčešće javljaju na veoma kontrastnim ivicama kao što što je slučaj na primeru koji smo izabrali za poređenje.

kadar:


RAW fajlovi, Canon DPP, default podešavanja, bez uklanjanja hromatskih aberacija, oštrina 4:


Kao što vidimo kod oba objektiva aberacije su izražene pri većim otvorima blende, dok nestaju zatvaranjem blende.

Veoma bitna karakteristika fiksnih objektiva je "bokeh" koji predstavlja slobodnim rečima objašnjeno kvalitet zamućenosti dela slike koji se nalazi van fokusa. To ćemo prikazati na dva primera, jedan na kojem ćemo videti prelaze na pozadini koja se nalazi van fokusa i drugi koji će pokazati pravilnost "kružića" na pozadini van fokusa koji se nalaze blizu ivica kadra. Model 50/1.4 ima 8 listića blende koji utiču na to da je njegov "bokeh" osetno bolji od istog kod modela 50/1.8 koji ima svega 5 listića blende.

primer 1, kadar:


poređenje na različitim blendama:


primer 2, kadar:


poređenje na različitim blendama:


Kao što vidimo iz primera model EF 50/1.4 USM ima prilično bolji "bokeh" (sa manje dupliranja i pravilnijim kružićima bliže ivica kadra) zahvaljujući većem broju listića blende.

Zaključak:

Ova dva objektiva su prilično distancirana cenom i kvalitetom, osim po aspektu optičkih karakteristika. Shodno tome sa jedne strane se može reći i da nisu za poređenje uzimajući obzir da je 1.4 verzija skoro 3 puta skuplja. Zbog toga ćemo u zaključku odvojeno napisati pozitivne i negativne kritike za oba modela.

Canon EF 50/1.4 USM


+ :

  • kvalitetna izrada
  • tih USM motor
  • f/1.4 blenda po pristupačnoj ceni
  • odlične optičke karakteristike kada se blenda malo "pritvori"

- :

  • izražene hromatske aberacija na skroz otvorenoj blendi (lako se uklanjaju u Canon DPP programu)
  • oštrina bi mogla biti bolja na blendi f/1.4

Canon EF 50/1.8 II


+ :

  • vrhunska oštrina u centru kadra
  • odličan odnos cena/kvalitet

- :

  • slab kvalitet plastike
  • bučan AF

Tekst i fotografije: Mladen Mitrinović